کد مطلب:321325 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

استدلال به امر الوهیت و ربوبیت
بعد از ذكر آیات گفته است لقاء غیب منیع لا یدرك و تكلمه تعالی و مجیئه محال و ممتنع و غیر معقول و غیر متصور و كفر و شرك و الحاد است الا بمظهر نفسه كه مظهر ظهور او است در عالم امر و خلق كه به اسم الوهیت و ربوبیت و ولایت ظاهر می شود و اگر مقصود لقاء رحمت عامه است كما زعمه المفسرون اختصاص به وقتی دون وقتی و نفسی دون نفسی نداشته و ندارد و احدی حتی طبیعیین و دهریین انكار ندارند منتهی اهل ادیان رحمت الهیه می گویند آنها ظهورات طبیعیه می نامند اگر یك آن از عالم قطع شود البته نظام و سلسله ی عالم و موجودات تفرق و پریشان گردد پس مقصود لقای رحمت منبسطه كلیه الهیه است كه جمیع امم به حكم كتابشان منتظرند و دهری و طبیعی می گویند انسان كامل مربی است و كون در ترقی است باید ظاهر شود چه كه عقل را مربی كل می دانند و آن مخصوص است به مظاهر ظهوره تبارك و تعالی و چون نبوت بظهور خاتم النبیین ختم شد رجعت و معاد و قیامت آن حضرت و اهل بیت عصمت را بلقاء الله بشارت فرموده اند و این است سر مستسر و سر مقنع
بالسر و این است مقصود از حدیثنا صعب مستصعب لا یحتمله الا ملك مقرب او نبی مرسل او مؤمن امتحن الله قلبه للأیمان و مجمع علیه است مؤمن ممتحن اصحاب قائمند این است مقصود سید سجاد علیه الصلوة والسلام و انی لاكتم من علمی جواهره كی لا یری العلم ذو جهل فیفتتنا و رب جوهر علم لوا بوح به لقیل لی انت ممن یعبد الوثنا و لاستحل رجال مسلمون دمی یرون اقبح ما یاتوبه حسنا و قد تقدم فی هذا ابوالحسن الی الحسین و وصی قبله الحسنا و اخبار و آثار مدله بر این مطلب شریف لطیف از حد احصا خارج است لكل علم احدی و سبعون وجها و لیس بین الناس الا واحد فاذا اظهر القائم یبث باقی الوجوه و دیگر نحن نتكلم بكلمة و نرید منها احدی و سبعون وجها لنا لكل منها المخرج لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لكفره او قتله و این است آن كلمه مباركه كه نقبا كه اعلی الخلقند از علم و عمل تحملش را نمی توانند العلم سبعة و عشرون حرفا فجمیع ما جاءت به الرسل حرفان فاذا قام القائم یظهر الخمسة والعشرین حرفا حال باید به نهایت همت در كتب آسمان به بصر حدید ملاحظه نمائیم كه از چنین ظهور اعظمی كه از قبل و بعد ظاهر نشده و نمی شود و ثمره و نتیجه و فائده جمیع ظهورات است محروم نمائیم چه كه عمل در آن به صریح قرآن مقابلی می نماید با عمل خمسین الف سنة خدایا توفیق ده و تائید فرما و از خطا بگذر و به فضل وجودت عمل نما نه به استحقاق و استعداد و قابلیت و لیاقت این تباه كاران.